“Pierre Thilloy, compositeur sorcier …/… organise le chaos, légifère dans le désastre : ce fut la création le 13 septembre d’EXIL », sa dixième symphonie en un terrible écho avec l’actualité. Dans la salle fameuse encore hantée par les rites sauvages du « Sacre du Printemps », le public a vécu une expérience rare avec cette fresque puissante, hallucinée, hallucinatoire.”
Christine Ducq / La Revue du spectacle – 22.09.2015
Avec SAMĀ’, la lumière exilée, une œuvre « totale », il propose au monde de vivre un voyage qui nous transforme définitivement, et de se couler “dans cette cérémonie “barbare” magique et épurée où les ténèbres le disputent à la lumière dans un combat immémorial. On est saisi par cette musique qui prend aux tripes et dont les basses résonnent à l’intérieur du corps. On se laisse entraîner vers des pays où le désespoir de l’homme se teinte d’éternité, dans un voyage à travers le temps et l’espace où Orient et Occident se rejoignent dans une volonté de transcendance qui n’appartient qu’à l’homme. Loin de renier leurs différences, elle les exalte dans un dialogue nourricier. Dans un décollement de la réalité, on fait un songe éveillé, en suspension entre des mondes.”
Sarah Franck – 2.12.2022
Né en 1970, Pierre Thilloy commence des études musicales à l’âge de 20 ans, à Nancy, auprès de ses Maîtres en écriture, Noël Lancien, et en composition et orchestration, Jean-Pierre Rivière. Il étudie les techniques de composition auprès du Professeur Alexander Mullenbach, au Conservatoire de Luxembourg et à l’Académie Internationale du Mozarteum de Salzburg, de même que l’esthétique musicale du XXème siècle avec le Maestro Mario Di Bonnaventura. Il débute une carrière internationale avec une première commande pour grand orchestre à l’occasion des dix ans de l’Arsenal, à Metz, sa ville d’adoption, comme il aime à la présenter. Cette commande se traduira par sa deuxième symphonie, L’homme Apocalyptique, pour plus de cent musiciens et deux accordéons. Vient ensuite sa sublime cinquième symphonie, L’Arche d’Alliance, oeuvre avec laquelle il sera lauréat de la prestigieuse Rockefeller Foundation à New-York, et qui consacre à la fois son style impétueux, tellurique, et ses inspirations sacrées, spirituelles, qu’il ne cesse de puiser autant dans la tradition juive que partout ailleurs dans les mythologies du monde.
Dès sa deuxième symphonie, le ton est donné, puisqu’elle déterminera son goût pour les grandes formations symphoniques de plusieurs centaines de musiciens, notamment 300 musiciens et choristes, à Metz, pour l’exécution de Mosella, en juillet 2010. Hymne apocalyptique, si l’on peut dire, d’une Europe malmenée par ses trahisons politiques et ses risques d’embrasement. Son oeuvre se compose déjà d’une dizaine de symphonies, une vingtaine de poèmes symphoniques, une trentaine de concertos, un oratorio pour trois orchestres, chœurs et solistes, trois requiems, deux opéras, et un gigantesque opéra-« punk », [ AIR ] où le symphonique rencontre le lyrique et les fantastiques filles de Dakh Daughters de Kiev parmi 250 autres créations à son actif. Certaines de ses créations font la part belle aux arts numériques avec son collectif “kHáOs” qui lui permet d’investir une recherche expérimentale permanente en ce domaine avec la complicité d’artistes de mille horizons.
Finaliste à de nombreux concours internationaux, Reine Elisabeth à Bruxelles, Léonard Bernstein à Jérusalem, Ladislav Kubik aux USA, Pierre Thilloy est lauréat national du Concours Général en Musique en 1990, la F. F. E. M. en 1997, second Prix International « Olivier Messiaen » de la Fondation Guardini de Berlin, et seul lauréat européen de la très prestigieuse Rockefeller Foundation de New York ; Prix des Arts de l’Académie Nationale des Sciences, Arts & Lettres de Metz pour l’ensemble de son oeuvre, Médaille d’Argent de la Société Académique des Arts, Sciences et Lettres de Paris, Grand Prix des Arts de l’Académie Ausone pour son oratorio profane Mosella, entre autres…
Depuis plus de vingt ans, ses très nombreux voyages aux quatre coins du monde et principalement en Inde, en Asie centrale, en Amérique latine et au Moyen-Orient, lui permettent de mondialiser son art et d’internationaliser ses convictions profondes sur l’intérêt pour la paix d’une mondialisation des cultures, en contrepoint salutaire et nécessaire à une globalisation financière hégémonique et coloniale. Nombre de ses créations récentes s’imprègnent de la géopolitique, comme son bouleversant concerto pour violon KHOJALY 613. Le drame de la migration et les guerres occidentales en Orient l’inspireront également par le biais de sa 10ème symphonie, EXIL, aussi tonitruante que l’alarme dont elle se fait le témoin. Avec SAMĀ’, la lumière exilée, une œuvre « totale », il propose au monde de vivre un voyage qui nous transforme définitivement, et de se couler « dans cette cérémonie “barbare” magique et épurée où les ténèbres le disputent à la lumière dans un combat immémorial. On est saisi par cette musique qui prend aux tripes et dont les basses résonnent à l’intérieur du corps. On se laisse entraîner vers des pays où le désespoir de l’homme se teinte d’éternité, dans un voyage à travers le temps et l’espace où Orient et Occident se rejoignent dans une volonté de transcendance qui n’appartient qu’à l’homme. Loin de renier leurs différences, elle les exalte dans un dialogue nourricier. Dans un décollement de la réalité, on fait un songe éveillé, en suspension entre des mondes. » comme l’écrit la journaliste Sarah Franck le 2.12.2022.
Entrant en résonance avec à peu près tout, bourreau de travail jusqu’à l’excès, œuvrant pour d’inépuisables commandes qui rythment l’essentiel de sa créativité, Pierre Thilloy organise, par le menu, depuis 2014, le festival Les 2 mondes, et depuis 2018, le festival Caylus Classique, permettant à des cultures et des civilisations différentes, de se rencontrer. Ses festivals en profitent également pour mettre en scène toutes les facettes du compositeur, qui n’en manque pas, en mettant tour à tour à l’honneur : la musique, toutes les musiques, des plus anciennes aux plus contemporaines, en tous lieux, tous genres, et tous temps ; la gastronomie, la littérature, le théâtre et la danse, le cirque moderne et la peinture, le cinéma, qui se sont déjà vu mettre en musique par ses soins.
Membre associé du laboratoire de recherche ILLE (Institut des Langues et Littératures Européennes – UR4363) de l’UHA et membre de l’Académie des Arts, Sciences et Lettres d’Alsace, Pierre Thilloy a aussi la charge d’un cours sur la coopération culturelle internationale et d’un autre sur le montage de projet culturel à la Faculté des Lettres et Sciences Humaines de l’Université de Haute-Alsace depuis 2013.
Investit en faveur de la défense du droit des auteurs, compositeurs et éditeurs en participant activement aux instances du Syndicat National des Auteurs et Compositeurs / SNAC où il intègre le groupement Musiques Contemporaines, Compositeurs instrumentales, Vocales et Informatiques au conseil syndical et siège comme délégué du SNAC à la Commission auteurs de musique et chorégraphiques à l’AFDAS et à l’ECSA
Il continue son travail de compositeur associé étroitement à la diplomatie française en menant de très nombreux chantiers dans des pays tels que le Brésil, les USA, le Canada, l’Ukraine, la Lituanie, la Norvège, le Danemark, la Turquie, l’Azerbaïdjan, le Kazakhstan, le Turkménistan, etc…
Fondateur de kHáOs / e-collectif, membre fondateur du TRIO TALISMAN, directeur artistique de l’association XANADU, directeur et fondateur de divers festivals : Les 2 Mondes, le Festival de Caylus, Querelle de(s) Bouffons, Gide & la Musique, La Route Amoureuse des Vins, etc…,
Nommé membre de l’Académie d’Alsace en mars 2020, il est depuis le printemps 2020 Artiste Associé et Compositeur en Résidence (labélisé DGCA Ministère de la Culture/SACEM) de la scène nationale de Belfort et Compositeur Principal Associé de l’ensemble DODÉCABONE.
Born in 1970, in Beauvais, in the Oise, Pierre Thilloy began musical studies at the age of 20, in Nancy, with his Masters in writing, Noël Lancien, and in composition and orchestration, Jean-Pierre Rivière. He studied composition techniques with Professor Alexander Mullenbach, at the Luxembourg Conservatory and at the International Mozarteum Academy in Salzburg, as well as 20th century musical aesthetics with Maestro Mario Di Bonnaventura.
He began an international career with a first commission for large orchestra on the occasion of the tenth anniversary of the Arsenal, in Metz, his adopted city, as he likes to present it. This commission will result in his second symphony, L’Homme Apocalyptique (The Apocalyptic Man), for more than one hundred musicians and two accordions. Then comes his sublime fifth symphony, L’Arche d’Alliance (The Ark of the Covenant), work with which he will be laureate of the prestigious Rockefeller Foundation in New York, and which devotes both his impetuous, telluric style, and his sacred, spiritual inspirations, qu he never ceases to draw as much from Jewish tradition as anywhere else in the mythologies of the world.
Born in 1970, in Beauvais, in the Oise, Pierre Thilloy began musical studies at the age of 20, in Nancy, with his Masters in writing, Noël Lancien, and in composition and orchestration, Jean-Pierre Rivière. He studied composition techniques with Professor Alexander Mullenbach, at the Luxembourg Conservatory and at the International Mozarteum Academy in Salzburg, as well as 20th century musical aesthetics with Maestro Mario Di Bonnaventura.
He began an international career with a first commission for large orchestra on the occasion of the tenth anniversary of the Arsenal, in Metz, his adopted city, as he likes to present it. This commission will result in his second symphony, L’Homme Apocalyptique (The Apocalyptic Man), for more than one hundred musicians and two accordions. Then comes his sublime fifth symphony, L’Arche d’Alliance (The Ark of the Covenant), work with which he will be laureate of the prestigious Rockefeller Foundation in New York, and which devotes both his impetuous, telluric style, and his sacred, spiritual inspirations, qu he never ceases to draw as much from Jewish tradition as anywhere else in the mythologies of the world.
In 2003, he founded La Salamandre’s music publishing which publishes composers from various horizons around the world
From his second symphony, the tone is set, since it will determine his taste for the great symphonic formations of several hundred musicians, in particular 300 musicians and choristers, in Metz, for the execution of Mosella, in July 2010. Apocalyptic hymn, so to speak, of a Europe abused by its political betrayals and its risks of conflagration. His work already consists of ten symphonies, twenty symphonic poems, thirty concertos, an oratorio for three orchestras, choirs and soloists, three requiems, two operas, among 250 other creations to his credit. Some of his creations give pride of place to digital arts with his collective “kHáOs” which allows him to invest in permanent experimental research in this field with the complicity of artists from a thousand backgrounds.
Finalist in numerous international competitions, Queen Elisabeth in Brussels, Léonard Bernstein in Jerusalem, Ladislav Kubik in the USA, Pierre Thilloy was the national winner of the General Music Competition in 1990, the FFEM in 1997, second International Prize “Olivier Messiaen” of the Foundation Guardini in Berlin, and the only European laureate of the very prestigious Rockefeller Foundation in New York; Prize of the Arts of the National Academy of Sciences, Arts & Letters of Metz for all of his work, Silver Medal of the Academic Society of Arts, Sciences and Letters of Paris, Grand Prize of the Arts of the Ausone Academy for his secular oratorio Mosella, among others…
For more than twenty years, his many trips to the four corners of the world and mainly to India, Central Asia, Latin America and the Middle East, have allowed him to globalize his art and to internationalize his deep convictions on the interest for the peace of a globalization of cultures, as a salutary and necessary counterpoint to a hegemonic and colonial financial globalization. Many of his recent creations are imbued with geopolitics, such as his moving violin concerto Khojaly 613. The drama of migration and Western wars in the East will also inspire him through his tenth symphony, Exil, as thunderous as the alarm to which she is witness.
Resonating with just about everything, workaholic to excess, working for inexhaustible orders that punctuate most of his creativity, Pierre Thilloy has been organizing, by the menu, since 2014, the festival Les 2 Mondes, and since 2018, the Le Festival de Caylus festival, allowing different cultures and civilizations to meet. Its festivals also take advantage of this to stage all the facets of the composer, who does not lack it, by putting in turn in the spotlight: music, all types of music, from the oldest to the most contemporary, in all places, all genres, and all times; gastronomy, literature, theater and dance, modern circus and painting, cinema, which have already been set to music by him.
Associate member of the ILLE research laboratory (Institute of European Languages and Literature – UR4363) of the UHA and member of the Academy of Arts, Sciences and Letters of Alsace, Pierre Thilloy is also in charge of a course on cooperation international culture and another on setting up a cultural project at the Faculty of Letters and Human Sciences of the University of Haute-Alsace since 2013.
Invests in the defense of the rights of authors, composers and publishers by actively participating in the bodies of the National Union of Authors and Composers / SNAC where it integrates the Contemporary Music, Instrumental Composers, Vocals and Computers group on the union council and sits on the Music and Choreography Authors Commission at AFDAS
He continues his work as a composer closely associated with French diplomacy by leading numerous projects in countries such as Brazil, the USA, Canada, Ukraine, Lithuania, Norway, Denmark, Turkey, Azerbaijan, Central Asia, etc.
Founder of kHáOs / e-collectif, founding member of the TRIO TALISMAN (trio that defends the French language by working on the principle of melodrama), artistic director of the XANADU association, director and founder of various festivals: Les 2 Mondes, Festival de Caylus, Querelle de(s) Bouffons, Gide & la Musique, La Route Amoureuse des Vins, etc.,
Appointed member of the Académie d’Alsace in March 2020, since the spring of 2020 he has been Associate Artist and Composer in Residence (labelled DGCA Ministry of Culture / SACEM) of the National Stage of Belfort (2020-2023) and Principal Associate Composer of the DODECABONE.
Resonating with just about everything, workaholic to excess, working for inexhaustible orders that punctuate most of his creativity, Pierre Thilloy has been organizing, by the menu, since 2014, the festival Les 2 Mondes, and since 2018, the Les Mystères de Caylus festival, allowing different cultures and civilizations to meet. Its festivals also take advantage of this to stage all the facets of the composer, who does not lack it, by putting in turn in the spotlight: music, all types of music, from the oldest to the most contemporary, in all places, all genres, and all times; gastronomy, literature, theater and dance, modern circus and painting, cinema, which have already been set to music by him.
Associate member of the ILLE research laboratory (Institute of European Languages and Literature – UR4363) of the UHA and member of the Academy of Arts, Sciences and Letters of Alsace, Pierre Thilloy is also in charge of a course on cooperation international culture and another on setting up a cultural project at the Faculty of Letters and Human Sciences of the University of Haute-Alsace since 2013.
Invests in the defense of the rights of authors, composers and publishers by actively participating in the bodies of the National Union of Authors and Composers / SNAC where it integrates the Contemporary Music, Instrumental Composers, Vocals and Computers group on the union council and sits on the Music and Choreography Authors Commission at AFDAS
He continues his work as a composer closely associated with French diplomacy by leading numerous projects in countries such as Brazil, the USA, Canada, Ukraine, Lithuania, Norway, Denmark, Turkey, Azerbaijan, Central Asia, etc.
Founder of kHáOs / e-collectif, founding member of the TRIO TALISMAN (trio that defends the French language by working on the principle of melodrama), artistic director of the XANADU association, director and founder of various festivals: Les 2 Mondes, Festival de Caylus, Querelle de(s) Bouffons, Gide & la Musique, La Route Amoureuse des Vins, etc.,
Appointed member of the Académie d’Alsace in March 2020, since the spring of 2020 he has been Associate Artist and Composer in Residence (labelled DGCA Ministry of Culture / SACEM) of the National Stage of Belfort (2020-2023) and Principal Associate Composer of the DODECABONE.